Kako motivisati dete da uči?

Svi smo se barem nekada u životu suočili sa poteškoćama kada je reč o savladavanju svojih radnih zadataka. Nismo uvek podjednako jaki da izađemo na kraj sa obavezama, a one ipak čekaju da budu završene.

Tako je i sa decom. Nije neobično ukoliko se tako nešto dešava povremeno, ali je problem ako dete konstantno odlaže svoje obaveze ili ih u potpunosti zanemaruje. Saznajte na koji način možete podstaći dete da redovno obavlja sve svoje aktivnosti, uključujući i one koje mu nisu omiljene.

Neka vam zabavna i korisna literatura bude uvek pri ruci

Iako se udžbenici konstantno unapređuju i gradivo formira prema uzrastu deteta, pojedinoj deci je to ipak nezanimljivo i teško im je da se izbore sa osećajem dosade tokom učenja.

Kao prva pomoć u takvim situacijama mogu biti bogato ilustrovane, interaktivne ili 3D knjige koje na pitak način obrađuju neku školsku temu. Prodaja dečijih knjiga online čini ovakvo štivo dostupnijim nego ikada ranije i zato ne oklevajte da što pre pribavite knjige za decu, i to iz svoje fotelje.

Objasnite detetu da je dosada tokom učenja podnošljiva

Pre ili kasnije, svako dete suoči se sa činjenicom da nije sve što se u školi uči podjednako zabavno i primamljivo, ali takvo saznanje ne treba da ima uticaja na uspeh u usvajanju tog gradiva.

Deci treba predočiti da iako sam proces učenja često ne donosi osećaj zabave i, čak naprotiv, ume da bude izuzetno naporan i nezanimljiv, da je taj osećaj izdržljiv i prolazan. Ona moraju da naučiti da tolerišu frustraciju ukoliko žele da postignu bilo kakav uspeh u životu.

Rano prihvatanje toga da nije sve što u životu radimo zanimljivo, ali da je neophodno na putu do određenog cilja, itekako je koristan način razmišljanja i za kasnije. U suprotnom, deca će i u kasnijem životu odlagati svoje obaveze, što za posledicu ima nisko samopouzdanje, osećaj griže savesti, osećanje nekompetentnosti, a vrlo je teško otarasiti se takvih i sličnih posledica višemesečne ili čak i višegodišnje prokrastinacije.

Uvedite nagrađivanje kao posebnu stimulaciju

Pojedini roditelji veruju kako je uvođenje nagrada destimulišuće za dete jer prenosi poruku da samo ako nas na putu čeka nagrada, treba da se trudimo. Naravno, to ne mora da bude nagrada materijalne prirode, već aktivnost koju dete želi da radi u svoje slobodno vreme.

Novi hobiji ili nove veštine, druženje sa vršnjacima i slični načini provođenja slobodnog vremena poručuju deci da nakon završenih osnovnih obaveza, mogu da budu potpuni gospodari ostatka dana i maksimalno uživaju u njemu.

Takođe, nešto čemu će se dete obradovati ne samo da će ga podstaći da završi svoje obaveze, već i da bude efikasno i potrudi se da to obavi u očekvanom roku, ne odugovlačeći.

Ukažite mu na to zašto uči

Perpektiva deteta bitno se razlikuje od perspektive odraslog, zato je logično da dete ne može da sagleda zašto mora da uči i šta će se desiti na duže staze ukoliko to ne čini.

Zato je potrebno naoružati se strpljenjem i ponavljati detetu šta su sve prednosti obrazovanja, kao i koje su moguće posledice, počev od praktičnih do onih apstraktnih, koje detetu mogu izledati udaljeno i nepovezano sa samim školovanjem.

Na primer, učenje jezika mu omogućava da komunicira sa drugim ljudima i kulturama, da putuje i svuda se dobro snalazi, učenje istorije omogućava mu da shvati kroz koje je sve izazove čovečanstvo prošlo kako bi život danas ovako izgledao, da uvidi greške koje su čitave narode mnogo koštale i tako dalje.

Treba poći od toga da je uvek teže kretati se kroz maglovit put, a neuporedivo lakše kada je sve pred nama jasno i čisto. Upravo tako može izgledati spoznaja deteta zašto mora da prođe kroz određena iskustva, gradivo, izazove i slično.

Vodite računa o upoređivanju deteta sa vršnjacima

Jedna od najčešćih grešaka koju roditelji možda i nesvesno i po inerciji rade svakako glasi eto, on može, a ti ne. Štetnost ovakvih izjava je gotovo nesaglediva. Umesto pozitivnog kompetitivnog duha, javlja se ljubomora prema onome ko može, a paralelno sa tim se gradi slika o sebi kao o nekompetentnom biću.

Umesto te rečenice, detetu treba reći eto, on može, znači da sigurno možeš i ti. Na taj način se vršnjaci ne percipiraju kao neko neprijateljsko okruženje, a takođe se izražava i vera roditelja da dete može nešto da postigne, samo treba da se potrudi.

Pribegnite barem nekog od ovih saveta i nema sumnje da će se vaše dete mnogo jednostavnije boriti sa svim izazovima u školi, a njegov uspeh u svakom smislu biće mnogo izvesniji.

Autor teksta: Agencija za digitalni marketing „Avokado“

Fotografije: Pixabay

error: Content is protected !!