Zašto je važno raditi veliki servis automobila?
Naš četvorotočkaš je naša sigurnost na putu – zato je potrebno posvetiti mu pažnju i redovno ga servisirati, kako nas ne bi izneverio u najnezgodnijem trenutku. Iako se na prvi pogled čini da je veliki servis vozila prilično jednostavna stvar, neretko se pojavljuju različita mišljenja i pitanja vezana za samo servisiranje, a koje ćemo otkloniti tokom ovog teksta.
Posle koliko pređenih kilometara je potrebno raditi veliki servis?
Mehaničari imaju različita mišljenja o pređenoj kilometraži nakon koje je potrebno raditi veliki servis, jer svaka marka automobila ima svoja fabrička uputstva kada je potrebno raditi veliki servis, a vremenski raspon uobičajeno varira od 60.000 pređenih kilometara do 120.000 pređenih kilometara.
Na primer, kada su u pitanju Ford delovi, konkretno zupčasti kaiš Ford Fieste, uputstva nalažu da se kaiš menja na pređenih 240.000 kilometara što prosečni vozač pređe tokom perioda od 10 godina.
Mnogi se slažu da nije preporučljivo čekati toliko dug period za promenu zupčastog kaiša, jer ovaj mehanički deo reguliše kretanje klipova i rad ventila bez kojih motor ne bi mogao da funkcioniše, a na određenim modelima automobila reguliše i rad vodene pumpe.
Zato se ne treba strogo voditi fabričkim uputstvima već zdravom logikom, načinom vožnje automobila i prosečnom kilometražom koju vozač pređe tokom godine.
Promena zupčastog kaiša je skuplja investicija i nema potrebe menjati ga redovno, ali je potrebno redovno proveravati njegovo stanje tokom velikog ili malog servisa, pa ga prema preporuci mehaničara zameniti onda kada postoje indikacije da može doći do kvara ili pucanja.
Ukoliko nema tragova habanja na njemu, a niste prešli kilometražu predviđenu fabričkim uputstvima, savetuje se da se zupčasti kaiš menja na svakih 4 do 5 godina.
Da li veliki servis možemo raditi sami?
U teoriji, odgovor bi glasio da. Međutim, potrebno je sebi postaviti pitanje koliko ste stručni da sami menjate mehaničke delove automobila, jer veliki servis podrazumeva mnogo ozbiljnije intervencije za razliku od malog servisa, i veoma mali broj vozača zaista ume da uradi veliki servis automobila kako treba.
Osim znanja, potreban je adekvatan alat, prostor, volja, vreme i čelični živci.
Zato se nikada ne preporučuje da radite veliki servis na svoju ruku, osim ukoliko i sami niste auto mehaničar i imate neophodno iskustvo.
Šta sve podrazumeva veliki servis?
Kao što smo pomenuli u delu teksta iznad, veliki servis umnogome zavisi od modela automobila, ali neka uobičajena procedura bi podrazumevala zamenu zupčastog kaiša, španera, rolera, PK kaiša, vodene pumpe i antifriza, odnosno rashladne tečnosti.
Postoji mogućnost da određeni modeli automobila nemaju zupčasti kaiš već lanac, koji će sam ukazati vozaču da je “pri izdisaju” bukom koju pravi pre nego što dođe do samog kvara. Međutim, ne treba se uzdati previše da će to biti slučaj i sa vašim automobilom, jer uvek postoje izuzeci.
Da li je potrebno menjati vodenu pumpu pri svakom velikom servisu?
Pumpa za vodu, iliti vodena pumpa ima zadatak da pomoću rashladne tečnosti ohladi motor kako ne bi došlo do pregrevanja, jer svaki motor pri radu oslobađa veliku količinu toplote.
Kako funkcioniše vodena pumpa?
Vodena pumpa usisava vodu iz donje komore hladnjaka u deo motora u koji je previđeno da dospe voda, koja će potom “preuzeti” toplotnu energiju koju proizvodi motor dok radi.
Zbog svoje krucijalne uloge, mnogi mehaničari će vam preporučiti da promenite pumpu za vodu prilikom svakog velikog servisa, ali to opet zavisi od modela automobila, njegove starosti i načina vožnje.
Da li je potrebno raditi veliki servis nakon kupovine polovnog automobila?
Kupovina polovnog automobila je uvek “mač sa dve oštrice”, i ukoliko ne dobijete regularnu servisnu knjigu uz kupljeno vozilo, preporučuje se da odmah uradite kompletan veliki i mali servis.
Veliki servis je neminovan, pa zašto onda čekati da se desi nešto nepredviđeno tokom vožnje, pogotovo ako njime često putujete daleko?
Šta ako nikada ne uradim veliki servis?
Prirodno je da pokušavamo da uštedimo novac, jer servisiranje automobila nije nimalo jeftino, a gotovo uvek postoji neki mehanički deo koji je potrebno zameniti novim.
Međutim, iako ćemo trenutno uštedeti novac time što nećemo zameniti zupčasti kaiš ili vodenu pumpu, kvar ova dva dela izazvaće havariju unutar automobila čija popravka će izaći višestruko skuplje nego da smo te iste delove zamenili na vreme, pogotovo ako uzmemo u obzir da kvar jednog mehaničkog dela neretko sa sobom povlači i kvar drugog.
Isto onako kako biste brinuli o svom zdravlju, tako je potrebno brinuti i o zdravlju vašeg četvorotočkaša. Poslednje što želite je da stanete negde na drumu bez mogućnosti da pomerite vozilo.
Zato je značaj velikog servis ogroman, jer u suprotnom možete sami sebi napraviti veći problem i mnogo veće troškove nego što biste imali da ste redovno radili veliki servis na vašem automobilu.
Autor teksta: Agencija za digitalni marketing Avokado